星期三, 十一月 30, 2005

Sarin kena buli


Sarin adalah anak ke sembilan dalam adik beradik. Nama penuhnya Shaharin Baharuddin, dilahirkan pada tanggal tahun 1963 di Kampung Tengkek. Aku masih ingat lagi masa kelahirannya, malam itu ada kenduri kahwin di rumah Atok Adom iaitu perkahwinan anak perempuannya yang bernama Puteh.
Masa adik beradik lain pergi ke majlis itu, aku pulak duduk belakang pintu bilik tengah kerana omak sedang sakit nak bersalin. Masa itu cuma ada Tipah bidan dan Mak we Saadi dalam bilik. Suasana dalam bilik yang hanya berpelita itu cukup suram dan aku mendengar omak mengerang kesakitan. Kemudian aku terdengar teriakan anak kecil.
Dalam kegelapan malam itu, aku merangkak keluar dan terus masuk bawah katil. Mak we perasan aku menyelinap bawah katil itu, apa lagi tercarut-carutlah dia.
"Keluar! keluar.. kang kok den chematkan (rotan) kang.." dia mengherdik aku.
Bila dia dah mula pandai bermain dan suka mengekori aku. Sikap suka membuli dan menakalkan adik-adik menyebabkan ayah dan omak cukup berhati-hati bila adik-adik tinggal sendirian dengan aku. Pernah satu ketika, Sarin bangun dari tidur waktu petang. Oleh kerana mungkin kurang vitamin, dia seperti tidak bemaya setiap kali bangun dari tidur. Dia ingin mengikuti aku keluar melistik petang itu, aku larang tapi dia merengek jugak nak ikut. Aku naik berang lalu memegang kolar bajunya serta menolak. Dia jatuh dan tercungap-cungap macam ayam tercekik. Aku pun lari.
Omak cepat-cepat bawak Sarin ke perigi dan mandikannya. Omak cakap Sarin macam nak pengsan. Semua orang marah dengan aku. Petang itu aku dirotan oleh ayah dengan kayu cangkul. Ayah suruh aku menonggeng, buppp... 3 kali. Sakitnya bukan kepalang hingga nak duduk letakkan punggung pun terpaksa alaskan tapak tangan. Masa itu aku kurus dan punggung pun tak berdaging. Bila kena pukulan kayu sebesar kayu cangkul tentulah memberi kesan yang cukup hebat. Inilah pengalaman yang sukar dilupakan gara-gara Sarin hampir pengsan.

1 Comments:

Anonymous 匿名 said...

Thanks for the comment...I attempted looking at your site but, sadly I don't read this language. Thanks again

02 十二月, 2005  

发表评论

<< Home