星期五, 九月 16, 2005

Terkonang losong padi Onyang



Sekapur Sirih Seulas Pinang


Nenek moyang kito mungkin mudik ko Mukim Ulu Jompol khususnyo kek Kg Tengkek seawalnya akhir abab ko 18 iaitu tahun 1700 masihi atau mungkin awal 1800an. Tiado asas atau cerito bona untuk mengosahkan kisah pembukaan kampung kito, macam mano pun, maso penyusun kocik-kocik dulu kiro-kiro tahun 1969 atau 1970 allahyarham ayahanda Baharuddin Muhamad ado merakamkan perbualan dengan Onyang ( tokki) Omar Bail ( 1888-1970) pasal pembukaan dan namo Kampung Tengkek dalam keset.

Sebagai orang tuo dan mungkin tertuo kek kampung maso tu, Allahyarham Omar Bail mempunyai pengetahuan beliau tontang perkombangan kampung. Maso tu penyusun agak-agak usia dio lobih 90 tahun tapi kek kad pengenalan dio dicatitkan tahun kelahiran dio tahun 1888, penyusun ingat laie waktu membelek kad pengenalan onyang ni. Maso tu penyusun baru dapek kad pengenalan baru bilo umur masuk 12 tahun. Jadi sibuklah membanding-bandingkan dengan kad pengenalan orang lain.

Antara orang tuo kampung sezaman dongan onyang Omar iolah Tuk Jati dan Atuk Kodo ( Rauf- suami Wan Kitam) dopan sekolah Tengkek. Tapi Atuk Kodo lahir dalam tahun 1890an. Kalau diambil kiro, congak gitu-gini arwah onyang Omar sompek bercerito pasai atuk dio. Jadi kalau maso tu Omar Bail usia 10 tahun mako atuk dio lobih kurang umur 60 tahun ( 1820an). Mungkin tempoh itulah Kampung Tengkek dibuka. Maso itu Negeri Sembilan belum bernamo dan dalam zaman kekeliruan segi poltik. Menurut buku sejarah, ado pertelingkahan dalam merebut jawatan Yamtuan. Awal tahun 1824 – 1861 dipertintah Yamtuan IV Raja Raden. Agaknyo maso itulah beberapo perut dari suku tertentu datang membuka kampong kito.

Dalam tahun 60an, penyusun sompek jumpo onyang Bongkok ( Jami) iaitu kakak tuo kepado onyang Lobin, onyang Jami dah tuo sangat hingga bongkok. Dio tinggal topi sawah depan sekolah Tengkek sekarang. Maso kocik-kocik dulu takut jugak poie rumah Onyang ni sobab macam-macam cakap orang lagipun dio dah tuo sangat. Ontah-ontah umur dio lobih 90 tahun. Satu yang penyusun nak rakam kat sini ialah keturunan Onyang ni lanjut-lanjut usia mereka dan jenis bongkok bilo tuo. Onyang Lobin sendiri pun bongkok jugak , dio meninggal dunia tahun 1973 atau 1974.


Ayah penyusun ( Cikgu Baharuddin Muhamad) telah memboli radio keset ( 1970) yang dianggap bondo baru dalam teknologi media penyiaran waktu itu khususnyo kek kampung. Arwah ayah ni mulo-mulo menggunakan radio keset sewaktu perkhemahan bebudak pengakap peringkat Kawasan Bahau di Joram Tengkek ( kalau tak silap pengakap bagi kawasan Ulu Jempol waktu itu di bawah pengurusan Bahau). Dio merakamkan aktiviti pengakap waktu itu. Sebelah malam kek anjung rumah kami, beliau bertanya dan merakamkan pulak cerito onyang Omar tontang Kg Tengkek. Maso perbualan itu, penyusun tak ado kek situ sobab pantang ayah bilo ada anak-anak menempek donga cakap orang tuo-tuo.

Namo Kampung Tengkek

Beberapo hari selopeh tu, penyusun curi-curi bukak radio keset ayah. Kebotolan pulak keset ado dalam radio tu, bilo tokan ‘play’ mako terdongarlah suaro Onyang Omar. Antaro lain dio cakap asal namo kampung Tengkek diambil dari namo orang asli ( Tok Bathin?) dan panjang jugak kisah perkembangan kampung yang dio cerito tapi mengonangkan CPU komputer otak penyusun tak laie mampu mengingatkan buah butir cerito dio mako tak banyaklah yang dapek dimuat turunkan kek sini. Yang sahihnyo, penduduk asal kampung adolah suku-sakat kaum Minangkabau dari kawasan Ulu Muar dan Kuala Jempol yang mudek melalui sungai Ulu Jempol. Mungkin peneroko dulu merentas denai dari kawasan Talang ko Langkap. Sobab omak cakap dulu, kek Langkap ada perkampungan orang Mandailing kek situ. Dio orang ni kato omak, kuek beragamo dan sanggup buang anak ko perigi kalau tak nak mengaji Quran.

Amalan lamo

Ponah Onyang Lobin ( isteri Onyang Omar) cakap dulu-dulu bilo musim ke sawah, orang-orang kampung terlebih dahulu buek pujo padi dengan amalan tertontu. Tujuan bentuk semahan itu untuk mengelakkan serangan tikus-burung dan mendapekkan semangat padi. Memang kojo itu termasuk dalam kojo khurafat tapi kito berdoa agar nenek moyang kito dulu diampuni Allah SWT sobab kejahilan mereka dalam beragama, maklumlah kampung kito maso tu jauh dipendalaman dan kemudahan asas perhubungan terlalu dhaif. Maso pembukaan kampung itu mano ada basikal dan jalan cantik. Dio orang sumo guno jalan sungai ( Bonda Tang Jompol) atau meredah denai. Orang alim kampung kito seperti Tuan Guru Lobai Maadah mulo bukak sekolah ugamo tahun 1930an. Itupun umur dio tak panjang untuk berbakti kek kampung kito.

Ado Onyang Lobin cerito, kisah sepupu dio jadi harimau jadian. Mungkin bagi orang sekarang cerito ini tahyul belako tapi penyusun donga sendiri dari Onyang pasal kejadian itu. Selopeh sedaro dio tu mati, adolah seekor rimau bolang selalu membaham lombu orang kek kawasan Langkap-Guntur. Kakak kepada rimau jadian ni ado posan dengan adik dio yang jadi rimau itu. “Ekau jangan poie kek ulu nun.. orang tongah berjago-jago nak bunuh rimau yang makan lombu..” kemudian, tak berapo lamo terbukti rimau itu kono tembak orang. Onyang cakap dia merungus kesakitan bawah rumah, lalu sedaro Onyang ubekkan luko tembakan kek badan rimau tu.

Kek Joram pulak, orang-orang kampung maso dulu ado poie minjam pinggan mangkok dongan orang bunian. Bilo ado kenduri kendaro, pawang akan berinteraksi dengan orang halus kek situ. Omak penyusun mengesahkan kejadian itu ponah berlaku maso dio kocik. Tapi sekarang ini dah tak ado legenda pelik tu kononnya pinggan yang pocah tak dipulangkan dek yang meminjam. Sodangkan dalam perjanjian dongan orang halus tu, ado perjanjian tak bertulis yang mengatokan semua harta yang dipinjamkan ondaklah dipulangkan walaupun pocah seribu. Mungkin dah adat melayu yang suko mungkir janji, lalu janji tinggal janji. Orang bunian itupun merajuk.

Maso dulu, kampung kito masih banyak diliputi hutan toba. Orang buru pelanduk atau landak topi dapur yo. Tak mustahillah bilo mahkluk halus seperti hantu bersaing dengan dio orang. Semacam ado sosial kontrak pulak dengan hantu atau orang bunian. Boleh dikatokan semuo orang tuo pandai tangkal menangkal ( menjampi), contohnya macam ini:

“ Bismillahi rohman nir rohiim, eden tau asal usul ekau dari bukit…… anjing hitam botambek eko.. kok domam ado ubeknyo.. bla..bla..” dan disudahi, dengan borkat bagindo Ali..puihhh.. dio mesti meludah kek air sirih pinang. Onyang Omar pandai menangka air jaram untuk ubek domam paneh. Dio suruh cari beberapo helai daun resam, daun pulasan, daun jarak dan lain-lain. Bilo dibaco jampi dan diramas dedaun itu. Kalau serasi dan memang kono sampuk mako banyaklah buih air jaram itu. Sapu kat muko dan badan. Alhamdullilah baik pulak.

Onyang Omar hari-hari tuo tinggal kek rumah Uwan Chik ( Latifah). Maso tu rumah itu baru dibina dan belum siap penuh. Dio tak duduk sekali dengan Onyang Lobin. Onyang Lobin duduk sendirian di rumah dio, ontah apo sobab dio tak duduk sekali maso tuo. Omak cakap tak ado pulak mereka bercerai ko tapi agaknya dah tuo-tuo mereka bawak diri. Lagipun Onyang Omar ni suka merajuk, bilo merajuk dia bungkus pakaian dio dalam kain pelikat dan jalan kaki menumpang rumah sedara dio. Ponah dio jalan kaki ko Kg Ghalib, Sg Jelutong tinggal dongan keluarga abang dio bernama Maaseh. Tak mustahillah kalau ado cucu-cicit dio yang bilo merajuk berselisihan faham dengan anak bini lalu angkek kaki mengadu nasib rumah adik beradik yang lain. Onyang ni, dio orang masaklah masakan sendiri. Onyang Lobin pulak ado menyimpan air sojuk dalam bokeh lamo ( lupo pulak namo bokeh tu) yang bilo diminum bukan kemain sojuk hinggo teraso kek leher. Terkonang yo kek losong onyang dopan rumah. Maso orang mengompeng padi sampai ke pagilah anak cucu-cicit mengompeng. Onyang tumbuk padi pakai losong tu, ketang ketung.. bunyinyo.
Kekadang naik perangai polosit nak mengonokan onyang Lobin ( kito panggil Onyang Betino dan Onyang Omar dipanggil Onyang jantan) maso dio menguak padi guno tangan dalam lubang losong. Bilo dipijak losong tu, maso tu Onyang masukkan jarinya ke dalam lubang losong, jadi kito orang percopekkan hentakan losong dengan harapan terkono tangan onyang yang dah berkedut seribu. Yolah, bolum ditakdirkan nak kono pernakal anak cicit- Onyang cukup pantas menguak padi dalam lubang losong. Kemain terrer onyang mengikut rentak tumbukan losong. Onyang kalau masak gulai pisang dengan ikan sawah - gulai lomak kuning bukan main sodap. Maso jemur padi, anjing onyang bernamo ' Ladang' (warna hitam) akan setia menunggu topi tikar jemuran padi. Kalau ado ayam datang, Ladang akan hambat. Tompek Onyang Lobin buang air bosa kek bonda( anak sungai) topi sawah. Kecepung bunyi berak Onyang jatuh.. sungai itu jugak tompek kerbau-kerbau kami mandi selopeh meragut.

Yang kosian ialah Onyang Omar, kalau tak ado duit- dio masak nasi dan tumbuk lado campur garam. Itulah yang dimakannyo. Omak ponah menangis tengok penderitaan Onyang maso tuo walaupun kami sendiri berada dalam kesempitan. Selalulah omak suruh penyusun anta lauk kek onyang. Yang suspennyo bilo anta lauk waktu malam, ado sekali dengan atih Khairuddin kami anta lauk onyang dalam pukul 9.00 malam, maso lalu kek dopan rumah Roman ( sebelah rumah omak sekarang) maso tu masih kebun gotah dan somak. Tibo-tibo lalu manjangan ( kata orang itu peri- jenis hantu) yang mengeluarkan juntaian bebola api yang panjang… bersiut bunyi dio lalu. Orang kato jangan suluh dengan lampu suluh nanti ghontong ( kudung) tangan, tapi atih suluh jugak hingga hilang bondo tu. Memanglah menyeramkan tapi amanah menghantar lauk Onyang totap dilaksanokan.

Onyang cakap, maso dulu kek payo belakang rumah dio duduk tu, koreh (keras) sikit sebab laluan antu. Ponah onyang lalu bawak pelito, lalu memanjang muncung hantu meniup api pelito onyang. Onyang pun mencarutkan antu itu. Hantu itu mengilai… namo Onyang iaitu MENGKARO Omar didakwa hasil panggilan hantu-hantu kawasan paya itulah. Bilo onyang sakit domam dan tinggal sendirian, hantu-hantu ini kerap sahut menyahut memanggil onyang dari kebun getah atau dari arah payo. Tapi mereka tak berani nak dekat sebab Onyang bukan boleh dipernakalkan hantu. Penyusun ingin merakamkan satu kisah, satu senja kami pergi menghantar makanan untuk onyang. Kek laman rumah dio, atih mengajar penyusun bersilat. Bisinglah mulut kito orang. Onyang maso itu domam, dio pun maki hamun dan mencarut-carut. Bilo kami naik tak bagi salam, dio pandang semacam yo.. bilo dio dah perasan kito orang bukan hantu mako dio marahlah. Dio cakap hantu selalu mengganggu dio bilo sakit.

Budi Onyang

Onyang Omar, baik budi dio memang sukar dilupokan. Kalau dio ado duit maka omak selalulah suruh kami pinjam seringgit duo untuk buek tambang kakak kami Hasnah ko sekolah menongah Batu Kikir. Dalam kono carut-carut itu dio bagi jugak. Yang best bilo dia masak sambal sardin, penyusun datang mengendap dan bilo waktu makan- syoklah makan bersamo. Dio ado memberi kami ibu kerbau dan anak kerbau jantan. Ibu kerbau kami namokan ‘daro’ dan anaknya namo ‘ jang’. Penyusun selalu menjaga kerbau-kerbau ini, selalu meredah hutan dan paya dengan Atuk Kitam ( ayah tiri omak) untuk menggembalakan kerbau-kerbau yang dianggarkan lebih 20 ekor. Ibu kerbau disembolih bagi mengelakkan kono serangan sampar kerbau, banyak kerbau mati. Anaknya yang penyusun paling sayang terpakso dijual Onyang dengan harga RM90. Pueh penyusun menangis dan Onyang pujuk bagi RM10. Duit itu penyusun bagi kek omak untuk simpan. Bilo mengonangkan kisah lamo ni, sebak hati dan semoga ruh Onyang dirahmati Allah hendaknya.

Kerja orang dulu

Kojo kampung untuk menyara keluargo seperti cari damar dan menanam padi. Bilo orang putih konakan tanaman gotah, mako ramailah penduduk kampung menanam gotah. Kampung Tengkek turut dijadikan kawasan penanaman gotah iaitu secara ladang kek kobun rajo Sg Kering. Mengikut orang tuo, penanaman gotah kek situ dalam tahun 1920an. Onyang Lobin ado beritau, ponah orang kampung diserang kek rimau bolang di topi jalan kebun rajo tu. Dek sobab belukar toba, kononnyo rimau tu tersangkut kek somak. Orang jantan kampung pun keluar menikam rimau itu dengan lombing dan buluh runcing. Maso tu jalan kampung dinamokan jalan enam kaki atau jalan tanah. Maso akar-akar gotah menimbul tongah jalan, terpaksalah berhati-hati bilo naik basikal. Sehingga tahun 1950an, jalan ko kampung masih jalan tanah.

Zaman Perang

Lain-lain kojo tradisi kek kampung iolah cari madu lobah, buek gulo enau, bolo kobau, lombu dan kambing. Sumo kojo-kojo itu untuk sara diri yo. Kok nak berjual pun ialah hasil jualan damar dan gotah. Maso porang dunio keduo, omak cakap idup memang susah menderito. Padi tak menjadi dan orang kampung terpakso makan ubi kayu. Kesihatan anak-anak cukup menyodihkan. Omak cakap, nasib baik apak dio ( Bapak) – Atuk Fasih dulu jenis suko bergayo dan baik dongan kerabat rajo Seri Menanti. Dapeklah anak-anak sonang sikit. Bogheh dan pakaian ado. Omak ponah diangkut naik basikal ko istano tomankan atuk. Malangnyo, kelobihan atuk Faseh ni ruponyo tak disonangi dek orang lain. Maso pemerintahan bintang tigo ( komunis bermaharajolelo), ado orang kampung dan sedaro sendiri tabur fitnah. Atuk Faseh ditangkap kominis.

Mengikut cerito orang, atuk Faseh ni banyak ilmu kuek. Dio kobal ( kebal) dan suko bergaduh. Dio ado ilmu peninju laju dan ponah meninju orang kek Kg Keru bilo dia dicabar, tapi si mangsa itu ruponyo nak test ilmu atuk yo. Dio jadi kawan baik akhirnya. Maso jadi polis awal tahun 1900an, dio banyak berbini. Mano sajo dio bertugas kek situ adolah bini dio. Mengikut allahyarham Pak Ngah Puteh ( Md Zin) bapak dio itu ado anak-anak dengan bini dio di Taiping, Sg Petani atau Alor Setar. Bilo bertugas kek Rawang, dio perkenan pulak kek bini Sarjan dio yang cantik lawa. Terjadilah pertarungan hingga akhirnya Sarjan itu mengalah dan Atuk Faseh menikah dengan janda sarjan itu.

Dari janda itu dia dapek anak-anak seperti Mak wo Simbun ( bini Pak wo Meon di Chomomoi), Puteh dan Atan. Mereka semuo menetap di Paya Jaras dan Kuang, Selangor. Janda itu ada 2 anak dengan sarjan itu dan dengar khabar anak-anaknya menetap sebelah Kuala Selangor. Bilo pencen, dio balik kampung dan menikah pulak dengan Uwan Saadi Omar, dapek pulak anak-anak termasuk omak. Dio jugak bawak anak-anak dio dari Sg Buloh Selangor iaitu Simbun dan Puteh duduk bersamo di Tengkek. Cumo Mak wo Simbun yo yang dapek laki kek Tengkek iaitu Pak Wo Meon ( Pak Wo Meon ni pandai gunting rambut budak-budak, pandai main serunai maso majlis kawin dan bertukang). Puteh ( Md Zin) pulak menatap balik ko Sungai Buloh. Atuk jugo kawin dengan janda di Kg Jerejak, menurut cerito dio ni dah terpikat dengan seorang janda mudo ( kami panggil Mak Long Posah) tapi malangnya maso dia naik ke rumah orang itu, orang kampung datang tangkap basah. Atuk kono nikahkah dengan omak jando itu yang jando jugak. Dari penikahan ini dio dapek anak betino iaitu Induk Iyah. Penyusun sekarang tinggal dekat dengan rumah Puteh ( Md Zin) di Kuang, dio jadi jaga sekolah Kuang dan meninggal dunio dalam tahun 2003. Yang sedihnyo dio jenis tak taat beribadah. Namo Puteh ni Md Zin samo dengan namo Acu Tonit ( Md Zin jugak).

Berbalik kek cerito Tok Faseh kono tangkap kominih, Puteh ( kito orang panggil dia Mr White) cakap satu hari atuk Faseh mengait nyiur di tanah pusako kek Kg Pus, adik dio yang perempuan (Maani) memarahinya. Terjadilah pergeseran dan menurut Puteh, adik dio dan beberapo sedara ( antaranya Pak Long Mustaffa) yang lain terbabit dalam kerja memfitnah hinggakan Atuk dipilih dek kominih dalam operasi balas dondam. Apatah lagi dio dicemburui bilo rapat dengan kerabat rajo. Selepas Jopun kalah, maso peralihan kuaso itulah kominis naik daun bermaharajalela. Siapa sahaja yang dianggap tali barut Jopun atau difitnah akan menjadi mangsa keganasan kominis dan kuncu-kuncu dio.

Sebelum subuh, rumah atuk di kepung kominis. Omak cakap ramai boto kominis kek jalan rayo. Atuk tau dio menjadi mangsa kali itu, omak ado cakap dengan atuk supayo lawan yo kominis tu sobab atuk kan kuek. Atuk cakap, “ den boleh bunuh semuo Cino ni tapi mengonangkan nasib ekau adik beradik lopeh ni, biarlah den ikut cino-cino ni” Ado seorang ketua Cino tu, beri jaminan kek Onyang Omar yang dio orang tak buek apo-apo dongan Faseh, kito macam adik beladik laa.. tapi yang cilakonyo, dia dah tambat Atuk Faseh macam lembu jantan nak kono kurban. Tali dipasang kek leher dan pinggang. Setiap penjuru dio orang pegang tali yang ditambatkan. Caro menambat itu sendiri mengesahkan memang operasi korban yang dipaksakan dan mereka tahu mangsa bukan sebarangan. Isterinyo, uwan Saadi tak pasal-pasal telah latah lalu terjun dari ateh rumah bilo melihat suaminyo dianiayo begitu. Sejak ari itulah uwan Saadi jadi kaki latah.

Beberapa jam kemudian pagi itu, terdengarlah bunyi tembakan beberapa kali dari kawasan Langkap. Omak sendiri yang tidur selepas bapaknya diangkut kominis telah mengigau bagun menangis mencari loket emasnya, Onyang Omar telah mencarut seperti begini:

“ Ancuk ! dah tak ado laie Faseh dah..” ( Ancuk bermaksud lucah).

Seolah-olah beliau dapat firasat yang menantunya telah dibunuh. Walau bagaimanapun, ado perkhabaran yang mengatokan mereka telah menembak Atuk Faseh bilo terjadi pergelutan atau mahkamah rimba memutuskan beliau patuh dibunuh. Kata orang dia tak lut ditembak dan dipancung, dio juga cubo digantung tapi bilo tak mati lalu digalikan lubang. Atuk Faseh dicampakkan ke dalam lubang itu dengan kaki tangan terikat. Sebelum ditmbus hidup-hidup, beliau ado minta belas kasihan supaya dapek menghisap rokok dulu. Lalu dilemparkanlah orang sepuntung rokok ke dalam lubang puaka itu. Bila Atuk mendapatkan rokok dengan mulutnya lalu lubang itu ditimbuskan. Mungkin Atuk mati terbunuh cara begitu.

Namun, ado pulak berita lain khasnya dari golongan pewaris ilmu persilatan bahawa Atuk ado ilmu pendinding iaitu beliau boleh melindungi dirinya bila melalui sesuatu barang seperti contohnya sebatang kayu. Ado pengamal ilmu itu di kawasan Talang yang mengetahui kelebihannya. Dikatakan Atuk bila dapat menggigit batang rokok itu maka dia pun terselamat. Oleh sebab sedih dengan sikap sedara mara dia dalam memfitnahnya maka beliau pun tinggallah dalam hutan Langkap dan Gunung Berembun bertapa kononnya. Hanya Allah SWT yang tahu hakikat cerita sebenarnya.

Ado sedara dia yang mengintai kejadian pembunuhan itu, beliau balik dan membalas dendam pula membunuh salah seorang kominis atau kuncu yang terlibat dalam kejadian itu. Beliau kemudiannya dibunuh balas pulak oleh kominih ketiko sedang mengutip lado untuk masak tengohari. Macam tulah kisah yang menyayatkan hati berlaku waktu itu.

Menunggu Atuk Faseh

Paling lucu dan torok bilo kito anak beranak iaitu Allahyarham Acu Tonit, Allahyarham Ijo, Allahyarham Azam ( anak sulong Tonit), Ateh Khairudin, Sarin dan Ami sanggup bersapau menunggu Atok Faseh kek joram Pantai di Seremban. Mengikut telekan Ijo @ Zul, Atuk Faseh masih hidup dan boleh berinteraksi melalui proses menurun. Ontah mano Zul dapek ilmu sosek tu mako kami pun ikutlah operasi menjejak Atuk Faseh pagi itu dalam tahun 1983. Tertipu boto kita orang sobab hingga ke malam kek jam 9.00 malam menunggu setia kek topi sungai tu. Kita orang sholat ateh batu joram. Ado orang asli tanyo buek apo kek situ dan beritau kek situ ado kubur orang asli. Koreh tompek tu.

Kemudian kami idupkan unggun api. Angin mulo bertiup koncang. Ateh dan Acu mulo tunjuk takut tapi mengonangkan dio bosa dan dituokan orang mako dio buek terrer. Ateh siap menghalakan senapangnya dan touch light yang dipakai kek dahi dio torang bendorang menyuluh sekitar joram tu. Penyusun tak raso takut pulak waktu. Tup-tup lampu suluh kek kepalo ateh malap dan padam. Nyalaan unggun api makin mengocik, anih boto.

Angin bertiup koncang dan kita orang donga Acu Tonit suruh balik ke kereta. Apo laie kito pun merangkaklah dalam kegelapan malam mengharung sungai dan meniti batu joram. Nasib baik ado lighter kek tangan, pueh menghidupkan api hingga melecur ibu jari tangan. Penyusun di tongah-tongah dan arwah Azam di belakang berpegangkan baju penyusun. Ami kek dopan samo Ijo. Bilo selamat mendaki bukit licin tu, Acu Tonik sompek cakap “ kojo gilo ni..” penyusun yang tak faham-faham bertanya apasal Acu dan Ateh lari dulu ko kereto tinggal kami di belakang?

Bilo maso dalam kereta, mako terdengarlah macam-macam bunyi kek tompek kita orang berkelah tadi. Ada bunyi bersiul dan jerit pikau. Osah gilo punya kojo! Esok paginyo, penyusun dengan arwah Zul pergi balik siasat apo yang terjadi kek situ. Kito orang tengok puntung kayu dan tompek unggun kayu bertaburan seolah-olah kono amuk. Lagi sekali Zul menurun, dio cakap ( suara garau kononnya atuk Faseh la tu) amat sodih tak dapek jumpo anak cucu sedangkan dio dah sampai. Mulo kek sinilah, penyusun mulo permainkan dio. Penyusun mempertikaikan kenapo dio datang menakutkan macam tu. Dia cakap penyusun baik dan rajin sembahyang tapi perlu belajar ilmu kebathinan untuk jaga diri. Penyusun jawab balik, penyusun nak mati syahid kalau ado ilmu kebal macamano nak mati syahid? Dio macam tergamam dan merungut marah. Itulah kisah paling melucukan bersamo arwah Ijo. Penyusun tau dio dah tak amalkan lagi ilmu menurun itu. Semoga kejahilan lalu diampuni Allah juo.

Akhir kalam

Penyusun rakamkan kembali kisah lamo ini untuk bacaan hari mendatang. Mungkin ia berguna sebagai kenang-kenangan anak cucu. Apolah kironyo, kito sedeqahkan al fatehah untuk arwah-arwah keluarga kito yang telah mendahului kito, semoga ruhnya diterima Allah dan diampuni. AlFatehah.

Bulat air kerana pembetung,
bulat kata kerana muafakat;
Ke gunung sama di daki,
ke lurah sama dituruni
Hati gajah sama dilapah,
hati kuman sama dicicah.
Penakek pisau seraut,
ambil galah batang lintubong,
selodang ambil kenyiru;
nan setitik jadikan laut,
nan sekepal jadikan gunung,
alam terkembang jadikan guru.
sila layari laman web keluargo kito di :
Website khusus untuk ulama silam N. Sembilan:

0 Comments:

发表评论

<< Home