星期二, 十二月 13, 2005

Vespa


Bilo ayah dilantik jadi ghuru bosa kek SK Sungai Jelutong, ayah porlukan kenderaan untuk ulang alik sejauh lobih 20 km. Pakat punya pakat dongan omak, ayahpun bolilah vespa bughuk - 3rd hand agak ae. Plate nombor kalau tak silap BE xxxx warna bighu mudo. Jaghang oghang kampung makai motor vespa maso tu, kok ado pun cumo jenih Honda kapcai 50 cc model tahun 50an, Norton atau Triumph bosa seperti yang dibawak dek cikgu Kassim. Pak Ngah Nain atau Yahya ayam pakai Yahama pakai kluth bawak bakul ayam.
Tahun 1966, aku turut berpindah ko SK Jelutong. Pagi-pagi laie mondobut naik vespa duduk depan, kemain sojuk maklumlah pakai baju dan seluar pendek yo. Kalau ujan nampak ae basah kuyup dan mengelatuklah kek sojuk. Sampai kek Kampung Kato, ayah ambik cikgu Zizah yang baghu lopeh maktab dan ngajar kek SK Jelutong. Cikgu Zizah membonceng kek belakang. Dio boghonti numpang bilo kawin dongan cikgu Rahim dan tinggal kek berek sekolah. Cikgu Zizah tu baik dan sayang kek aku, bilo waktu rehat- dio akan panggil masuk ko dapur ikut pintu belakang ghumah ae makan nasi sojuk. Cikgu Rahim pulak kurang suko dan ponah tanpa usul periksa menghotan aku gara-gara kona fitnah dek kekawan. Bobudak tuduh aku ghosakkan jadual latihan ping pong dan lumur dongan taik kambing kek balai ghayo.
Kek sekolah, adolak cikgu lain moli vespa spt cikgu Zaimazuki dan cikgu Md Nor. Cikgu Makmur Terentang guno Lambretta. Bilo balik tongah aghi paneh, aku selalu tertidur ateh vespa. Ayah akan tekeh kepalo bilo motor bergoyang sobab aku terhangguk. Ponah ayah berlumbo dongan Yahya ayam kek selekoh Kg Tapak, Ayah monang. Arwah angah ponah curi bawak vespa ni dan jatuh kek dopan ghumah Jani- motor ayah calar balar. Ayah kemain maghah. Lopeh tu aku jatuh motor pulak kek Terentang dongan along, pergelangan tangan aku seliuh atau ghotak dan lamo boghubek dongan omak Tok Lajin. Ayah memang tak leh nak buek apo dongan perangai anak-anak jantan ae. Ateh pulak sajo tampa plaster kek lubang angin injin vespa, untuk mengeluarkan bunyi macam siren polis.
Vespa bughuk tu jugak ayah gunokan untuk lawat angah di hospital Seremban tahun 1968. Lagi sekali aku patah dan luko terjatuh kek selekoh kawasan Rasah. Ayah tukar vespa baru guno plate ND agak-agak tahun 1971 dan tukar baghu laie tahun 1973- NF. Dalam tahun 1974, ado oghang bawak keto Mazda 808 2nd hand ( ME xxxx). Dongan duit-duit jualan kodai kopi di pelangai, omak suruh ayah boli keto. Sobab ayah masih belajar memandu mako ado forester Pelangai yang jadi driver ayah. Seronok boto ayah dapek keto ni maklumlah bertahun dio ngidam nak boli keto tapi mengonangkan anak-anak ghamai sekolah, ayah terpakso pondamkan hasratnyo. Aku masih ingat, ayah bawak jalan-jalan kek Seremban dan mengunjungi kedai kereta terpakai. Kami samo-samo membelek keto kek situ. Sodih mengonangkan nasib keluargo maso tu. Gaji ayah cumo $150.00 walaupun jadi Guru Bosa.
Kini semua telah berlalu. Ayah dan angah telah bersemadi di pusara. Omak pun dah uzur tuo. Alhamdullilah semua adik beradik mengecapi kehidupan lebih bermakna, tak kayo tapi memadai untuk berbahgio dongan keluargo sendighi.

0 Comments:

发表评论

<< Home