星期三, 七月 19, 2006

Omak meniti usia senja


Sayu bila tengok omak. Bila aku sampai tengahari tu ( Sabtu 15/7/06), omak tengah menyuapkan nasi berlauk goreng towgey. Along duduk memerhatikannya. Berlauk begitu memang menyedihkan tetapi omak paksa juga menelannya. Kedut pipi dan tangan omak jelas kelihatan berkedut seribu. Omak kata umurnya dah 75 tahun, dalam kad pengenalan tarikh lahirnya 1933 tapi omak cakap tahun itu tak tepat. Omak asyik mengalami pening kepala dan mula uzur. Khamis sebelum itu, omak cirit-birit dan pitam. Nasib baik Makcik Romah cepat datang ke rumah setelah menerima panggilan telefon omak. Omak telefon Iyah di HUKM Kuala Lumpur, Iyah pulak konteks Along di Johol kerana dia sahaja yang kira terdekat untuk balik kampung. Ateh dah tak boleh diharapkan dan ami pulak sedang menunggu anaknya di ward hospital S'ban. Along sempat balik dan bawa omak ke klinik dan bawa omak balik ke rumahnya di Johol. Bini dia Kak Milah sedang berada di Nilai rumah anaknya Linda- Kak milah pun demam jugak.

Pagi sabtu, aku terus berkereta balik ke Johol. Malangnya pintu rumah along dah berkunci. Tak sabar untuk sampai ke Tengkek dan cuaca panas begitu memang merimaskan bila berkereta. Malam itu aku bermalam di rumah menemani omak. Omak anak ramai tapi bila saat uzur begini, semua bermasalah nak berkorban menunggu omak. Semua ada tanggungan dan kerja. Cuma Iyah dan Ijai sahaja anak perempuan omak yang tak berkerja tetapi masing-masing ada komitmen sendiri. Iyah terpaksa menunggu Syafiq yang terlantar di HUKM. Omak faham perasaan dan gejolak hati Iyah masa menerima mehnah terhadap anaknya ini. Dulu omak juga hampir nanar ketika aruah Angah menderita penyakit kenser tahun 1968. Masa itu memang cukup menyedihkan kerana keluarga kami miskin sungguh. Inilah perngorbanan yang telah dilaluinya.

Pagi ahad, aku bawa omak balik ke Kuang, Sungai Buloh. Dalam kereta omak merungut kerana aku terlupa nak ambil bungkusan ayam salai dan daging di atas meja dapur.

“ apo tak ambik.. boghulatlah daging tu nanti” sungut omak.

“ Nanti kito telefon Ami” jawabku selamba.

Dalam kereta, aku minta omak teruskan amalan zikir dan istighfar. Minta omak ampun dosa anak-anak walaupun ado anak omak yang sanggup menyisihkan omak. Malam tadi ( 18/7/06) Omak mengadu pening dan panas, memang cuaca cukup panas sekarang. Rus sediakan semangkok air batu untuk menyejukkan kepala omak dengan sapu tangan. Omak ‘mengingatkan’ aku ttg duit dan emasnya dalam beg. Aku cuba mengalihkan percakapan omak kerana tak sanggup pulak mendengar kata-kata omak yang macam merasakan sesuatu bila kepayahan begitu.

“manolah tau..” jawab omak.

Pagi sebelum sholat subuh, omak suruh aku urut kakinya. Aku turut memincitkan kepala omak. Lagi sekali aku nasihatkan omak menerima penyakit tua ini dengan redha serta banyak bersabar. Ketika melangkah keluar untuk pergi kerja, aku menoleh dan melihat omak terbaring. Tasbih merah hati yang di bawanya dari kampung di jarinya. Alhamdulillah.
Photo: Omak tengah membaca wirid Tareqat Ahmaddiah.

0 Comments:

发表评论

<< Home